vrijdag 15 juni 2012

Vuil

We hebben een vuil-probleem. Normaal gesproken wordt hier het vuilnis twee keer per week opgehaald. Iedereen zet op dinsdag- en vrijdagochtend zijn vuilniszakken op één van de aanlegsteigers en de vuilnisboot van de gemeente haalt alles op en brengt het naar de vuilstortplaats in Bocas, op het andere eiland. Maar sinds een week of twee blijft het vuil op de steigers staan. Wat blijkt? De eigenaar van de vuilstortplaats weigert het vuil te accepteren omdat de gemeente het vuil niet volgens de voorschriften aanlevert (vraag me niet welke regels ervoor gelden, maar de gemeente houdt zich er blijkbaar niet aan). Probleem dus, want in dit klimaat is het niet echt prettig om al die vuilniszakken te laten opstapelen. Er was al sprake van dat iedereen zijn eigen vuil moest gaan verbranden (ook niet echt bevorderlijk voor het milieu) toen afgelopen woensdag ineens de vuilnisboot weer kwam om alles op te halen. Probleem opgelost? Nee, dat niet. De gemeente krijgt de kans om zijn leven te beteren, zo niet, dan sluit de vuilstortplaats in Bocas wederom zijn deuren. Afwachten dus maar.

Op diezelfde woensdag ervaar ik een (onvrijwillige) modderdouche. Het is het begin van de week namelijk heel slecht weer geweest en afgelopen maandag hebben we de hele nacht en de hele dag stortende hoos- en onweersbuien gehad. Gevolg hiervan is dat er de dagen erna erg vies water uit de kraan komt, want onze watervoorziening komt geheel uit regenwater wat in natuurlijke waterreservoirs wordt opgevangen en met zulke tropische buien komt er ook een hoop grond en modder mee. In de loop van een paar dagen wordt dat dan weer langzaamaan helderder.
Dus toen ik woensdagmiddag een douche wilde nemen, probeerde ik eerst de kraan even uit. Het water was alweer redelijk helder, dus ik spring onder de douche en spoel me af in heerlijk koel water. Als ik even later helemaal ben ingeshampood, zet ik de douche weer aan... en sta plotseling onder een modderdouche! Ik draai direct de kraan weer dicht en, hulpeloos ingezeept en onder de smurrie, kan ik maar één ding doen: om Rob roepen, die aan de andere kant van het hostel, in de duikschool op de laptop naar de wedstrijd Nederland-Duitsland luistert (hij had het hele dorp al afgestruind naar een tv, maar het blijkt dat ze hier niet alle wedstrijden uitzenden en deze wedstrijd bleek daar ook onder te vallen, dus Rob baalde al dat hij uiteindelijk met Radio 1 genoegen moest nemen). Na een paar keer roepen, komt Rob me te hulp en zet hij de reservetank aan, zodat ik weer schoon water heb. Helaas, dat werkte niet meer want de douchekop zit inmiddels helemaal verstopt met modder, dus maar weer om hulp roepen. Even later komt Rob weer terug, ondertussen behoorlijk geïrriteerd dat hij de wedstrijd mist, douwt me een schroevendraaier in m'n handen en verdwijnt weer naar z'n laptop/radio. Oké, ik ben geëmancipeerd, ik kan die douchekop er zelf wel afschroeven. Tien minuten later is de douchekop schoon en ik gelukkig ook weer.
Overigens hoorde ik achteraf dat er woensdagmiddag vlakbij het hostel een waterleiding gebroken was, dus hoogstwaarschijnlijk is dat de oorzaak geweest van het modderbad en niet de enorme regenbuien...

2 opmerkingen:

  1. Het voetbalspel van de locale f-jes op zaterdag ziet er beter uit:-))))

    Groet uit het-wil-maar-geen-zomer-worden leeuwarden

    @jeroenenrhodee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi zus en zwager eindelijk jullie blog weer gelezen en natuurlijk het leuke filmpje gezien. Dat paadje langs het water kende ik nog niet. Dan moet ik nog maar een keertje terug naar Bastimentos. Maar op dit moment zijn we ons aan het inlezen en verlekkeren op Namibië.
    kusjezus

    BeantwoordenVerwijderen