woensdag 10 oktober 2012

Tropische vogels

We wonen hier nu al een paar jaar, maar we blijven in verwondering genieten van de natuur om ons heen. Het nachtaapje heeft inmiddels een vaste routine en iedere avond in de laatste schemering komt hij via de elektriciteitskabel omhoog lopen en springt vlak voor ons huis de bomen in. Hij heeft een goeie interne klok want ook hier worden de dagen korter (niet veel hoor, het verschil tussen zonsondergang in mid-zomer en mid-winter is ongeveer een half uur) en het aapje komt steevast iedere keer ietsjes eerder.
De kinkajou's zijn minder tijdvast maar ook die spotten we nog met enige regelmaat, meestal in de loop van de avond als ze terugkomen van hun jachttocht.

En de vogels blijven een lust voor het oog en vooral het oor. Het is onvoorstelbaar wat een verschillende geluiden ze voort kunnen brengen. Ze zingen, fluiten, kwetteren, tjilpen, kwinkeleren, kakelen, schetteren, snateren en kraken. Ja ook dat laatste, ze kraken. Er is namelijk één vogel hier die een zo ontzettend apart geluid voortbrengt dat je het eigenlijk niet onder woorden kan brengen. Zoals mijn neef het zo mooi omschreef toen hij hier vorig jaar was: "het lijkt wel een kapotte radio".
Het probleem met de vogels is dat ze bijna altijd verstopt zitten in de volle bebladering van de bomen en zeker deze bewuste vogel kon ik, ondanks veelvuldig zoeken, maar niet ontdekken. Tot voor kort, want vorige week zag ik hem toen hij vlak nadat hij zijn gekraak ten gehore had gebracht, van de ene boom naar de andere vloog: het is een Montezuma Oropendola. Hij heeft een felgele staart die je vooral goed ziet als hij vliegt en zijn kop doet een beetje aan een clown denken. Behalve het kapotte-radio-geluid heeft hij ook nog een heel andere specifieke roep, iets wat op Wikipedia omschreven wordt als tic-tic-glik-glak-GLUUuuuuu.
Tja, dat heb ik altijd al grappig gevonden van vogelboekjes, want probeer op papier maar eens uit te leggen hoe een vogel klinkt. Daarom heb ik op het internet maar weer eens wat foto's (zie boven) en een filmpje opgesnord: Montezuma Oropendola
En ik heb dit keer zelfs een geluidsopname gevonden waar zowel de specifieke roep als de krakende radio van deze vogel op staat:
Roep van de Montezuma Oropendola

3 opmerkingen:

  1. Hoi Rob en Deb,
    Wat heerlijk om het geluid van deze vogel weer te horen. Ik voel me helemaal terug in Costa Rica. Daar heb ik ook kennis gemaakt met deze mooie vogel. Behalve hun geluid zijn ook hun nesten bijzonder. Deze HANGEN namelijk in de boom. In één boom hangen vaak heel veel nesten. Nu kun je dus op zoek naar hun boom...
    Groetjes Jacco en Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige vogels hè. Toen ik op internet op zoek ging, heb ik idd ook gezien hoe hun nesten eruit zien: grote druppel-vormige nesten die in de bomen hangen. Maar eerlijk gezegd heb ik die hier nog niet gezien. Maar nu weet ik waarnaar ik op zoek moet, dus wie weet...
    Overigens, je schrijft dat ze je doen denken aan Costa Rica. Komen deze vogels in Guatamala niet voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterende vogels ...we hadden een overnachting in Toad Hall in Nueva Arenal en hebben enorm genoten van deze prachtige vogels. Het geluid zo apart en zo mooi.Prachtige observaties als ze terugvliegen naar hun nest en dan eerst op de tak een buiteling naar beneden maken,,,schitterend...

    BeantwoordenVerwijderen