woensdag 10 april 2013

Het zijn de kleine dingen...

Ik zal eerlijk zijn: het wordt steeds lastiger om iedere keer weer een onderwerp voor mijn blog te vinden. Want ook hier wordt het leven natuurlijk uiteindelijk toch routine (en dat is ook best lekker). Bovendien denk ik dat ik in de drieënhalf jaar dat ik nu schrijf alle bijzondere aspecten van het leven hier wel een keertje heb belicht. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat wij inmiddels zó aan het leven hier gewend zijn dat wij ons niet meer realiseren dat het toch anders is dan in Nederland.

Dat merkte ik bijvoorbeeld deze week. We hadden mensen (een Nederlandse en een Amerikaan) op bezoek en die wilden aan het eind van de middag terug naar Bocas, dus die hadden een watertaxi nodig. Nu wonen we in het nieuwe huis helemaal aan het einde van het dorp en de bootjes hebben het niet altijd in de gaten als we op de pier staan te zwaaien. Maar daar hadden we al snel een oplossing voor bedacht: met een oude kussensloop en een stok hebben we een vlag in elkaar geflanst, die we nu gebruiken om bootjes te vlaggen. Dus toen die mensen een boot nodig hadden, pakte ik onze vlag en ging op de pier staan wapperen, waarop het Nederlandse meisje spontaan in de lach schoot. "Hoe is het mogelijk, een kussensloop en een stok... en het werkt nog ook!" En jawel, daar kwam al een bootje aan...

Zo zijn er wel meer dingen, die ik misschien nooit verteld heb, maar die toch wel "anders dan anders" zijn.
Het feit dat we alleen maar koud water hebben. Dat betekent dat we dus al ruim 3 jaar met koud water douchen. Met mooi weer is dat heerlijk, maar soms met slecht weer is dat wel eens afzien.
Het water is ook niet drinkbaar. Ons drinkwater kopen we in grote 5 gallon (ca. 19 liter) containers, die het mannetje van de supermarkt keurig thuis komt afleveren met zijn kruiwagen.
We hebben niet alleen een watermannetje maar ook een limoenenmannetje. Een oud baasje dat regelmatig langskomt met een versleten rugzakje vol limoenen.
En onze vuilnis wordt opgehaald met de vuilnis-boot.
 
Uiteraard blijven we genieten we van de natuur.
's Avonds hebben we de meest ongelooflijk prachtige, heldere sterrenhemels.
Na zonsondergang begint de kakofonie van de jungle met insecten, vogels, apen en nog een heleboel andere oerwoudgeluiden die ik na al die tijd nog steeds niet thuis kan brengen.
En toen eergisteravond het licht weer eens uitviel (gebeurt de laatste tijd wel vaker) zagen we in het water ineens een heleboel lichtjes opflikkeren en weer doven: bioluminescente organismen (insecten en bacteriën). Echt schitterend, het leek wel een sterrenhemel onder water!

Tja, het zijn de kleine dingen die het doen...

Hopelijk heb ik jullie in dit blog toch weer iets nieuws kunnen vertellen, maar misschien hebben jullie wel vragen over bepaalde aspecten van het leven hier waar ik nog nooit iets over verteld heb... Laat het me weten!

3 opmerkingen:

  1. Bij het vertellen van de grote dingen is er meer afstand want zo onvergelijkbaar met hier. Wanneer je schrijft over wat jij noemt de "kleine dingen" is inleven in jullie leven daar gemakkelijker. Bijvoorbeeld: ik kom net onder een lekker warme douche vandaan en probeer me dan voor te stellen hoe het is om koud te douchen :)
    Hier neem je gedachteloos een glas water uit de kraan, het is goed te lezen dat dit niet overal vanzelfsprekend is: hier in het Westen zijn we er ons vaak niet van bewust hoe goed we het hebben.

    Zou het dus erg leuk vinden wanneer je zou schrijven over alledaagse dingen, want dat is zo anders dan hier en dus absoluut niet triviaal!

    En over de natuur en hoe je dat beleeft. Weet dat er bioluminescente organismen zijn maar dat is zo ver weg, het is dan erg leuk dat je er over schrijft.

    Ook ben ik erg nieuwsgierig naar hoe jullie het leven daar ervaren in vergelijking met hier. Maar misschien is dat te prívé.

    Jij schrijft erg goed en kijk altijd uit naar een nieuw bericht. Plezierige en rustige middag!

    groet, Betsie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ruilen ???? voor een maandje of 2 ??

    gr DickTracey

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blijf vooral schrijven over al die dagelijkse dingen; al is het maar over de kwaliteit van het wc-papier.
    Inderdaad ook ik ben nieuwsgierig naar het ervaren van jullie leven aldaar in vergelijking met het leven hier in Nederland onder curatele van de allesbepalende belasting/premie/regeltjesdruk.
    Jullie zijn er allebei filosofisch genoeg voor.

    Gr.
    Coen

    BeantwoordenVerwijderen