zondag 12 mei 2013

Foto-jacht

Ik heb een nieuw speeltje: een Panasonic Lumix DMC-FZ20 fotocamera. Nou ja, hij is niet nieuw, 't is een tweedehandsje. De Sony camera die we al jaren hebben, begint namelijk steeds meer kuren te vertonen en ik wilde eigenlijk wel een andere hebben voordat het oude beestje het echt begeeft.  En ik had mazzel. Op Facebook zijn een heleboel verschillende groepen waar mensen uit Bocas en omgeving in zitten en één daarvan is "Bocas-Buy-and-Sell", zeg maar het equivalent van "Marktplaats.nl", en daar vonden we deze mooie camera voor een leuk prijsje.

Uiteraard wordt de nieuwe camera direct uit geprobeerd en ga ik op jacht naar mooie plaatjes. Dat is hier niet zo'n probleem want we zijn en blijven altijd weer onder de indruk van de prachtige natuur dus aan onderwerpen geen gebrek.

Wat te denken van die prachtige sterrenhemel met een hele smalle maansikkel. (Een maansikkel die hier overigens niet, zoals in Nederland, aan de zijkant staat maar onderaan de maan hangt.) Hmm, dat is toch wat te hoog gegrepen, want daar heb ik een stevig statief voor nodig en misschien ook wel een wat grotere lens. En ook de vleermuisjes die net na zonsondergang rond het huis fladderen, krijg ik uit de losse hand niet echt scherp in de lens gevangen.

Dan maar overdag op zoek naar leuke beestjes. De Kiskadee bijvoorbeeld, die regelmatig vrolijk op de elektriciteitsdraad vlak voor ons keukenraam zit te kwetteren. Helaas, iedere keer als ik de camera te voorschijn heb gehaald, is de vogel alweer gevlogen. En de schuwe IJsvogel zie ik altijd alleen maar in vlucht voorbij komen, dus die kan ik helemaal wel vergeten.
De dolfijnen dan, die af en toe in de baai te zien zijn, die blijven ook fascineren. Maar ja, probeer met je telelens maar eens precies de plek op het water te vinden waar de dolfijnen zullen opduiken. En als ik ze dan eindelijk in de zoeker heb, dan zijn ze alweer verdwenen tegen de tijd dat ik heb afgedrukt.

Tja, mooie onderwerpen genoeg, maar het blijkt nog niet zo eenvoudig om ze op de gevoelige plaat vast te leggen.
Maar gisterenavond had ik dan toch geluk: een verdwaalde sprinkhaan in de keuken. Een fraai exemplaar dat prachtig gecamoufleerd is als blad. Niet echt in zijn element op onze houten keukenvloer bleef hij heel stil zitten en kon ik hem dus van diverse kanten fotograferen.


Eindelijk gelukt, hoewel... de foto's zijn nog niet perfect. 

Dieren fotograferen is niet zo simpel, dat is duidelijk. Ach, een kwestie van blijven oefenen, zullen we maar zeggen. En ondertussen maak ik gewoon wat foto's van stilstaande dingen, die bieden tenslotte ook mooie plaatjes.

1 opmerking:

  1. de zonsondergang is echt zo'n mooi plaatje om een tijdje bij stil te staan. De baai overdag stemt vrolijk.
    Doordat 2 wat donker zijn, zijn ze fototechnisch misschien niet perfect, maar ze geven wel een buitengewoon goed beeld van hoe dat dier er uit ziet. Een prachige camouflage en wat een lange voelsprieten.
    Veel plezier met fotograferen.

    Groet, Betsie

    BeantwoordenVerwijderen