zaterdag 5 oktober 2013

Rust

Zoals we al verwacht hadden, is het sinds de laatste week van september plotseling erg stil geworden. Er zijn nauwelijks toeristen op het eiland en we kunnen dus even heerlijk genieten van de rust en stilte.

We zijn getuige van een vlinder trek. Dezelfde soort vlinders komen in grote getale voorbij fladderen, allemaal dezelfde kant op. Vanwege het onregelmatige vliegpatroon is het onmogelijk om ze duidelijk in de lens te vangen, maar na eventjes zoeken op internet heb ik er al snel een mooi plaatje van gevonden. Het is de Narrow Green-banded Swallowtail.


De trek gaat nu al dagenlang door, alleen maar in de ochtenduren, en we hebben er inmiddels al duizenden voorbij zien komen. Fascinerend.

Eén van onze vrije dagen nemen we te baat om een keer een wandeling te maken door de jungle die achter ons huis ligt, en daar lopen we een volgende lokale bewoner tegen het lijf. Op een tak, net even boven ooghoogte ligt een ruim anderhalve meter lange gitzwarte slang. Als we het lange, geschubde lijf volgen ontdekken we uiteindelijk ook de zwart met witte kop van het beest. Met het nodige geduld lukt het om hem goed op de foto krijgen, maar ik wil toch ook weten hoe deze slang heet dus ik kruip wederom achter de computer.


Dit keer kost het me een stuk meer moeite om de juiste informatie te vinden, en hoewel ik nog steeds niet helemaal overtuigd ben ("onze" slang heeft namelijk meer wit op z'n kop), denk ik dat het een Black Ratsnake is.

En verder genieten we van onze hangmat, een goed boek en af en toe een siësta'tje. We nemen het nog even van deze stilte voor de storm, want volgende week komt de nieuwe eigenaar met zijn vriendin aan op Bastimentos en dan hebben we weer zat te doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten