maandag 4 maart 2013

Storm

In de nacht van zaterdag op zondag worden we rond 3 uur gewekt door een flinke storm. Nu zijn we inmiddels wel gewend aan een regenbui die op het dak klettert, maar dit keer waait er ook een fikse wind die het golfplaten dak van onze badkamer doet klepperen. Veel slapen we die nacht niet meer want de storm neemt alleen maar in kracht toe een tegen de ochtend kunnen we de schade opnemen. Bankjes zijn omgewaaid, decoraties weggewaaid en overal liggen stukken palmblad die van het dak afkomstig zijn. We besluiten onze duikvlag maar naar beneden te halen, want die is al half aan flarden gewaaid.


Zondag overdag neemt de storm niet af; integendeel hij wordt alleen maar erger. De hele dag loeit de wind dwars door ons huis, want zo'n open huis is natuurlijk heerlijk op tropische dagen maar met dit weer heb je de storm dus ín je woonkamer. Het lijkt wel alsof we op een boot zitten: de lampenkappen zwiepen als een gek heen en weer en de hangmatten klapperen horizontaal in de wind. Ook het ijzeren uithangbord (waar nu nog niets op staat maar waar we een keer een duikvlag op willen verven) zwaait vervaarlijk van voor naar achter en kreunt en piept angstaanjagend. De zee, opgestuwd door de wind en het tij, draagt ook zijn steentje bij aan het onheilspellende tafereel. Grote grijze golven slaan met enorm kabaal tegen de bodem van ons huis en doet het op zijn palen schudden. Tot onze schrik waaien er ´s middags ook nog een paar palmbladeren tegelijk van het dak af, maar gelukkig blijft de schade beperkt. Tegen de tijd dat we (mét een extra deken) ons bed induiken, neemt de wind langzaam af en kunnen we, tegen de verwachting in, toch van een goeie nachtrust genieten.

Vanmorgen bij het opstaan is het nog steeds grijs en miezerig, maar de wind is een heel stuk minder. Gelukkig voor Rob want hij moet vandaag weer duiken. (Als door toeval hadden we namelijk gisteren één dagje geen klanten; de week ervoor zijn we alle dagen bezig geweest en ook de komende week staat al volgepland met duiken). Maar het ergste is wel voorbij want in de loop van de dag lijkt het weer iets op te knappen: een waterig zonnetje schittert op het water en er staat een heel bescheiden briesje...

4 opmerkingen:

  1. Weer een prachtig stukje proza Deb!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. krijg je weer even het idee hoe het hier was ?

    gr DickTracey

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De foto laat zien dat de situatie behoorlijk onheilspellend was. Aan de bomen is te zien dat de wind toen alweer was gaan liggen. Dan moet die tropische storm echt eng zijn geweest! Gelukkig bleef de schade beperkt.

    Het is fijn te horen dat het met de duikschool zo goed loopt.

    Jullie hebben een mooi huis (heb het filmpje ook bekeken en inderdaad de muziek is niets, hopelijk trap ik hiermee niemand op zijn zere benen :) ) Op een prachtige locatie. Alleen heb ik zelf liever geen storm in mijn woonkamer, maar misschien komen zulke stormen niet zo vaak voor?

    groet, Betsie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Never a dull moment at Los Bastimentos :-)
    Van 'z'n gangetje' naar stormen in je woonkamer. Ik kan het me echt niet voorstellen, zag het fimpje, waar zit je dan als de storm door je woonkamer waait. De slaapkamer is ook zo groot niet. Ik weet ik kijk natuurlijk met Nederlandse eensgezinswoning ogen ha ha! Moeilijk voor te stellen hoe het bij jullie echt is, ja ja, ik weet het, moet ik maar komen kijken. Heb weer een lot gekocht? wie weet.
    Sterkte en ik hoop óp weer leuke foto's met geslaagde duikers! knuffel van mij

    BeantwoordenVerwijderen